refurbed tar in 50 miljoner euro – svenska marknaden går rekordstarkt

av refurbed, på Oct 22, 2025

refurbed, Europas snabbast växande marknadsplats för rekonditionerad elektronik, tar in 50 miljoner euro i ny finansiering, motsvarande cirka 550 miljoner kronor. Sverige pekas ut som en av bolagets nyckelmarknader, med försäljning på över 2,2 miljarder kronor sedan starten. 

Mindre än två år efter sin senaste serie C-runda stänger refurbed en ny finansieringsrunda på 50 miljoner euro, motsvarande cirka 550 miljoner kronor. Rundan leddes av investeraren Alex Zubillaga, känd för tidiga satsningar i Spotify, Fever och Wallapop, tillsammans med Orilla, investeringsplattformen för familjen Riberas – känd för att stå bakom ledande europeiska marknadsplatser som Vinted, Playtomic och Cabify – samt de befintliga ägarna Evli Growth Partners, Bonsai, Almaz, C4 Ventures och Speedinvest.

alt text here

Tvåsiffrig lönsamhet och miljardmål i sikte

Under 2025 har refurbed nått flera viktiga milstolpar. Bolaget ökade tillväxten till 40 procent på årsbasis, uppnådde tvåsiffrig EBITDA-marginal och har varit kassaflödespositivt sedan mars 2025. För helåret siktar refurbed på att närma sig en miljard euro i försäljningsvärde (GMV).

Sverige har länge varit en viktig tillväxtmarknad för refurbed. Här ökar det totala försäljningsvärdet med över 50 procent årligen. Sedan lanseringen 2021 har svenskarna köpt rekonditionerade prylar från refurbeds platform för 200 miljoner euro, motsvarande cirka 2,2 miljarder svenska kronor.

– Det här var ännu ett framgångsrikt år för oss. Vi har ökat tillväxten på alla marknader, inte minst i Sverige som sticker ut med rekordstarka försäljningssiffror. Vi nådde lönsamhet redan i mars, ökade försäljningen globalt med 40 procent på årsbasis och integrerade AI i hela vår intäktsmotor. Tillsammans har det lagt grunden till vår senaste finansieringsrunda och ger oss kraft att växa ännu snabbare. Vi har visat att affärsmässig framgång och samhällsnytta inte står i motsats till varandra – de går hand i hand. Nu är det dags att göra rekonditionerade produkter till det nya normala , säger Peter Windischhofer, medgrundare och vd på refurbed.

Nya produktkategorier och starkare partnerskap

Med det nya kapitalet planerar refurbed att expandera till fler länder och lansera fler produktkategorier. Bolaget bygger vidare på fjolårets framgångsrika etableringar på fem nya marknader, och stärker samtidigt sitt erbjudande genom partnerskap med varumärken som Dyson, AEG och Kärcher.

Den globala marknaden för rekonditionerade produkter väntas nå 118,61 miljarder USD till 2032, drivet av en ökad konsumentefterfrågan på prisvärda och hållbara alternativ.

– Vi ser fram emot att stötta refurbed i deras fortsatta position som ledande aktör inom rekonditionerade produkter i Europa. Investeringen ligger i linje med våra värderingar om att främja mer hållbar konsumtion, och kombinationen snabb tillväxt, lönsamhet och starka varumärkessamarbeten ger refurbed en unik position för långsiktig framgång, säger Paco Riberas.

Investeringar i AI och hållbarhet i stor skala

refurbed planerar också att växla upp sitt arbete med AI-drivna lösningar, som redan har gett tydliga resultat i form av ökad effektivitet, bättre kundupplevelse och minskad miljöpåverkan.

Hittills har refurbeds kunder sparat 350 000 ton koldioxid, 1 136 ton elektronikavfall och 116 miljarder liter vatten genom att handla rekonditionerat istället för nyproducerat – ett kvitto på hur hållbar konsumtion kan göra verklig skillnad när den skalas upp.


Dela artikeln
  • Garanti

    30 dagars provperiod och minst 12 månaders garanti

  • Billigt

    Spara upp till 40% på ditt köp

  • Grönt

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för första gången och spara 200 kr!

Missa aldrig ett erbjudande igen.

Information om användningen av personuppgifter finns i vår Integritetspolicy.